Geef stress geen kans – Hartcoherentie

Geef stress geen kans – Hartcoherentie
16
Aug

In een wereld waar alles steeds sneller gaat, deadlines korter worden en verantwoordelijkheden groeien krijgen steeds meer mensen af te rekenen met de negatieve gevolgen van stress. Wat is stress precies? En hoe kan je ermee opgaan?

Wat is stress?

Stress is een oeroud mechanisme dat de mens alert en veilig houdt. Het is onze natuurlijke reactie op uitdagingen. In onveilige situaties stimuleert stress de aanmaak van adrenaline dat in ons zenuwstelsel zorgt voor een instinctieve ‘vecht of vlucht’ reactie.

Onze leefwereld is de laatste jaren echter drastisch veranderd ten opzichte van die van onze voorouders. We worden niet langer geconfronteerd met wilde leeuwen wanneer we op zoek gaan naar voedsel. Vandaag zijn het deadlines, verantwoordelijkheden, werkdruk, … die ons lichaam stress reacties ontlokken. Het voortdurend opbouwen van stress zonder een regelmatige ‘reset’ van ons lichaam zorgt ervoor dat stress een sluipende moordenaar is geworden in de 21ste eeuw. Waar in de evolutie zijn we ‘vergeten’ hoe we met stress moeten omgaan?

Recente wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat stress in verband gebracht kan worden met hartcoherentie.

Wat is hartcoherentie?

Ons hart klopt, als het goed is,  ruwweg 60 keren per minuut. In tegenstelling tot wat heel wat mensen denken betekend dat niet dat ons hart om de seconde klopt. Ons hartritme varieert voortdurend. Het versnelt en vertraagt, waarbij de tijdsintervallen tussen hartslagen steeds variëren. Dat fenomeen noemen we Hart Ritme Variabiliteit (HRV).

grafiek_LRESHoewel de variatie van een hartslag groot kan zijn, kan deze op hetzelfde moment chaotisch of juist regelmatig zijn. Dat laatste klinkt  misschien vreemd, maar ook in variatie kan een regelmaat zitten. De mate van regelmaat in de hartvariatie wordt hartcoherentie genoemd. In de grafiek hiernaast wordt alles meteen wat duidelijker.

Ons welzijn is gebaat bij een regelmatig sterk variërend hartslagbeeld. Uit onderzoek blijkt dat mensen met een hoge hartcoherentie doorgaans gelukkiger zijn. Bij mensen die veel stress ondervinden zien we een lage hartcoherentie. Het verhogen van de hartcoherentie leidt tot een gezond emotionele evenwicht. Het goede nieuws is dat we onze hartcoherentie eigenlijk op een eenvoudige manier kunnen verhogen.

Door specifieke ademhalingstechnieken kunnen we leren om onze hartcoherentie te verhogen. Net zoals Boeddhistische monniken al eeuwen innerlijk evenwicht vinden, zonder ooit van hartcoherentie gehoord te hebben, heeft nu ook de Westerse wetenschap de sleutel tot emotionele balans gevonden.

In mijn personal coaching sessies gebruik ik onder andere deze technieken om mensen met stress problemen, angsten (spreken voor een groep, …), (emotionele) eetstoornissen, … te helpen. Hoewel ikzelf heel down-to-earth ben en een sceptische blik op dingen heb, zijn de resultaten verbluffend. Via speciale software kunnen we de hartcoherentie tijdens de coaching sessies meten en visualiseren. Zo kan je zelf zien hoeveel vooruitgang je maakt.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

seven + twelve =